Sessió 1 (16 de maig de 2013)
Vull
començar el comentari sobre les exposicions dels meus companys donant-los l’enhorabona
per la feina feta. Alguns projectes o documentals m’hauran cridat més l’atenció
que altres, però la feina feta s’ha de reconèixer. I amb el que hem vist, sé
que hi ha una gran feina rere tot el que hem vist.
Dit
això, faré incís en algunes presentacions que m’han cridat més l’atenció, per
diversos motius.
Exposició de l’escoleta d’Esporles
Projecte de millora: La figura de la mestra. Rols i
models d’actuació.
Primerament, cal dir que m’agrada i alhora em sorprèn que
l’escola aprofiti persones joves de fora perquè creïn l’esperit crític. Em
sorprèn, perquè duem la llosa social que pensa que la crítica sempre ha de ser
negativa, i no a tothom li agrada que li diguin els seus falls. I m’agrada,
perquè si és una escola que demana gent de fora perquè valori la manera de
treballar de l’equip docent, és una escola que vol millorar, la qual cosa
m’entusiasma.
Per les practicants, crec que deu haver estat una tasca
molt dura, perquè per a nosaltres que no tenim en principi cap altre saber que
els dels llibres, “enfrontar-nos” a persones que duen anys treballant i tenen
el rodatge del dia a dia, ha de ser molt complicat.
Les companyes que han hagut de fer aquesta feina han
estat molt valentes, perquè era un projecte donat per l’escola i que no el
podien canviar. L’havien de fer sí o sí. Sincerament, crec que en el meu
context de pràctiques m’hauria sentit molt incòmoda fent aquest treball. És anar a valorar la pràctica docent i veure
què ha de millorar, un gran acte de valentia pels docents i per a les practicants.
La manera d’avaluar les mestres, fent graelles i
enregistraments de vídeo, m’ha semblat idònia, i la veritat és que han fet una
feina molt exhaustiva en aquest camp, pel que es veu a les graelles que ens han
mostrat.
En definitiva, espero ser en el dia de demà una mestra
com les de l’escola d’Esporles, que vol que algú de fora, que té una formació
de la més nova, vol que l’avaluï i l’ajudi a créixer i a millorar com a docent.
Exposició de
la bona pràctica a l'Escoleta Huialfàs
Bona pràctica: “El racó del moc”
Estem davant una mostra d’optimització de recursos de
l’aula: es va aprofitar un mirall que no s’emprava, i es va col·locar a un
espai de l’aula. A prop, hi ha situada una tauleta amb una capsa de mocadors, i
imatges de nens mocant-se.
Tot això està fet amb la intenció de fer que els nens es
moquin sols, tenint la creença que els infants són persones actives, autònomes
i capaces. A més, no se’ls dona pressa perquè duguin a terme el procés de
mocar-se, cosa que permet que ho facin al seu ritme. En ocasions, fins i tot
els infants s’ajuden els uns als altres.
La dificultat que l’alumna practicant troba és que no a
tots els espais de l’escola hi ha racó del moc. Per exemple, a la sala de
psicomotricitat no n’hi ha.
Crec que això es podria introduir al meu context de
pràctiques, ja que tot i que faig pràctiques al 2n curs d’Educació Infantil,
alguns dels alumnes ja tenen 2 anys, i crec que són totalment capaços de
mocar-se sols. És un pas endavant en autonomia per a ells que crec que és
important donar-lo. Així no han d’estar tan pendents de l’adult i poden
sentir-se capaços.
Exposició de
l’escoleta Els Molins
Documental: El canvi de bolquers
Es tracta d’un documental sobre el canvi de bolquers, bastit
en les teories d’Emmi Pikler. Es dóna un exemple d’escola que duu a terme
aquesta pràctica afavorint l’autonomia dels infants, i donant-los un contacte
corporal càlid i proper.
D’aquesta exposició he d’aplaudir la sinceritat de l’alumne
que exposa. Ell, va fer una autocrítica, dient que el moment en què ell va
tenir un grup d’infants al seu càrrec, a l’hora del canvi de bolquers anava
ràpid per canviar a tots els infants en el menor temps possible, ja que tenia
molts alumnes.
Però havent fet aquesta feina, i el mateix alumne també
comentà que encara que hi hagi 18 infants a l’aula, se’ls ha de respectar a
tots per igual, llevant temps d’altres moments del dia, com ara l’activitat
dirigida, per poder així dur a terme el canvi de bolquers de manera calmada.
La pràctica que es mostra al documental m’ha semblat molt
bona, ja que es fa d’una manera molt pausada, i donant una atenció als infants
de “bastant” de temps, comparant-ho amb la manera amb què jo ho faig a l’aula. Una de les coses que m'agradaria aplicar és fer el canvi de manera que l'infant se situa en vertical, quedant cara a cara amb l'adult. Personalment el faig posant el nen en horitzontal, per comoditat meva, però val la pena canviar-ho.
La única cosa que milloraria de l’exposició, però, i no
és a efectes tècnics del documental, sinó a efectes de la docent, és la
finalització del canvi de bolquers. És a dir, quan ja s’ha acabat de canviar el
bolquer a l’infant la darrera passa, que sovint passa desapercebuda, és el
pujar els pantalons de la criatura. Aquest últim punt també l’hauria de fer l’infant
sol, i no l’hauria de fer la mestra.
COMPETÈNCIES TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D’AQUEST
EXERCICI:
1.2. Reflexiona
i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional.
He treballat aquesta competència perquè he destacat i
reflexionat sobre elements que m’han cridat l’atenció de les diverses
exposicions dels companys. He seleccionat les actuacions que em semblaven
millors i les he comentat.
1.4. Arriba
a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida
tant de la teoria com de la pràctica.
A partir
de les exposicions, he extret els referents teòrics que hi havia rere cada
actuació docent. Això ho considero com a arribar a conclusions a partir del que
sabia teòricament, i el que els companys exposaven sobre la pràctica.
Imatges:
- Racó del moc, de l'autora de la bona pràctica, Sandra García Caballero. Extreta del seu blog http://evmbdm.blogspot.com.es/2013/04/benvinguts-lectors-i-lectores-avui-amb.html
- Canvi de bolquers. La imatge mostra el canvi "en vertical", el que m'agradaria provar. Extreta de: http://lapatuleiallado.blogspot.com.es/2012_09_01_archive.html
Imatges:
- Racó del moc, de l'autora de la bona pràctica, Sandra García Caballero. Extreta del seu blog http://evmbdm.blogspot.com.es/2013/04/benvinguts-lectors-i-lectores-avui-amb.html
- Canvi de bolquers. La imatge mostra el canvi "en vertical", el que m'agradaria provar. Extreta de: http://lapatuleiallado.blogspot.com.es/2012_09_01_archive.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada