Sessió 3 (Seminari 28 de maig de 2013)
A aquesta entrada comentaré alguns dels projectes de
millora que veiérem al seminari. Per tant, tots ells són autòctons de Menorca.
“Barriendo para casa”, diré que tant documentals com
projectes de millora van ser de MOLT BONA qualitat. Posem el llistó alt, menorquins!
Els racons
compartits
Es tracta
d’un projecte dut a terme a l’escola Margalida Florit. Els racons compartits
són espais externs a l’aula, i que els infants del segon cicle d’Educació
Infantil i els de 1r curs de Primària comparteixen.
Un dels objectius és atendre a la diversitat, cosa que es
veu en la diversitat d’edats que passen pels racons compartits.
Sobre el racó d’Art Pintor, m’ha agradat el fet que
empren molt de material reciclat com a estris per pintar. Així es demostra als
infants que totes les coses que tenim no només tenen un ús, sinó que en tenen
múltiples, acostant-los a una cultura ecològica.
Dins d’aquest mateix racó, m’ha semblat una idea
excel·lent la de fer un catàleg com a recurs per als mestres. Es tracta d’idees
per fer manualitats, especificant l’edat a la qual va dirigida, els materials
necessaris i el procediment. És com un receptari, però d’art.
Vull remarcar també el racó de construccions, en el qual
han agafat elements que ja es tenien, però els han modificat, de manera que són
més atractius per als infants, més manejables, i els inciten a la construcció.
També, com a construccions, les companyes han inclòs
pedres, embuts, taps, llenya, etc. És a dir, que no es limita el racó de
construccions a peces fetes d’unes proporcions inicials, que és el que
s’acostuma a veure, sinó que s’afegeixen molts materials que també poden servir
per a construir.
Em sembla que aquest projecte és com llevar-se una bena
de davant els ulls: és obrir la ment a totes les possibilitats que brinden els
diferents elements que trobem a la quotidianitat. Així, es veu com qualsevol
cosa pot servir per pintar, i que també podem construir amb moltes coses que no
necessàriament tenen unes proporcions perfectes.
El passadís
Començant amb els materials, m’agrada que s’hagi inclòs
material que no és típic per a les construccions, com ara els pots de llet
infantil folrats amb fotografies dels nens mentre juguen, o les capses folrades
de diferents colors, que fan de maons. També he trobat molt bona idea la
creació de les planxes amb rodes, elements que serveixen per a què els infants
hi construeixin a sobre, i llavors la construcció es pugui transportar a un
altre lloc sense perill de desfer-se.
Alhora, trobo molt encertada la idea de fer un racó
motriu, ja que com ens han dit les nostres companyes, l’espai s’empra bastant a
l’hora d’esbarjo els dies que plou. En aquests dies, els infants solen estar
més alterats, perquè no poden sortir a l’exterior, i necessiten moure’s,
esplaiar-se i saciar les seves necessitats motrius. I el que em sembla més
original, és que el racó motriu no és fet per rampes de llenya, cosa que se sol
veure als llibres, sinó que està fet amb dues casetes a mida dels infants.
En definitiva, totes les propostes fetes conviden a estar
a aquell passadís i a romandre-hi jugant durant molt de temps i sense
avorrir-se en cap moment.
El pati de l’escola
Es Pouet
Sobre aquest projecte, trobo un punt molt bo, i aplicable
al nostre projecte de millora, el taller dels pares fet el dissabte. Així s’han
assegurat el fet d’adaptar-se als horaris de les famílies, i d’aconseguir una
major participació. De totes maneres, i com els companys van comentar, l’escola
ja duu molta feina feta pel que fa a aconseguir canals de participació amb les
famílies, i això s’ha notat en aquest projecte.
En el
nostre cas, vam demanar ajuda als pares de dilluns a divendres de 15 a 17h. Crec
que si haguéssim donat uns dies de cap de setmana als pares i mares per fer el
projecte, i que ells haguessin triat els dies que millor els anava, la
participació per part de les famílies hauria estat millor.
COMPETÈNCIES
TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D’AQUEST EXERCICI:
1.4. Arriba
a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida
tant de la teoria com de la pràctica.
Fent comparacions d’altres projectes, alguns semblants,
he pogut contrastar uns amb els altres, les maneres de fer i millorar així la
pròpia pràctica.
5.4.
Preveu els obstacles i les resistències en l’aplicació del projecte de millora.
Més que
previsió, el que m’ha succeït és que, a posteriori, i en veure la manera en què
els companys han fet la seva millora de pati, he vist quin obstacle havíem
posat nosaltres, un obstacle horari que ha frenat la participació de les
famílies.
Imatge: un dels racons compartits abans de ser millorat per les meves companyes. Extret de:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada