Al seminari que vam fer sobre bones pràctiques educatives, la nostra professora ens va dir que descrivíssim quelcom que consideréssim com a bona pràctica educativa dins el context d'aula en què estem immersos.
Us presento la meva bona pràctica, descrita en funció dels ítems que na Carme ens va proposar:
Joc
heurístic
El
que considero com a una bona pràctica dins l’aula en què faig pràctiques, és el
joc heurístic.
Aquesta
activitat la duen a terme grups de quatre infants d’entre un i dos anys, un
dimecres cada dues setmanes, després d’haver berenat.
El
joc heurístic es fa en presència de la tutora del grup, a l’espai del passadís,
sobre un edredó que fa d’espai de contenció. Mentrestant, la resta d’infants és
dins l’aula, amb l’auxiliar.
Com
ja he dit, l’alumnat present en aquest moment és un petit grup d’infants, en el
qual es procura que sempre hi hagi una nena (el grup – classe compta amb molts nens,
de manera que es fa que en els grups de quatre, per cada tres nens, hi hagi una
nena).
Pel que fa als objectius, la tutora sembla tenir-hi el fet d’observar els quatre infants
durant el joc amb materials no estructurats; anotar la informació, i després
escriure’n l’informe. Per altra part, els fonaments teòrics que hi ha rere el
joc heurístic són la experimentació amb material no estructurat, la manipulació
dels elements i el descobriment de les seves potencialitats; i la descoberta
del món per part dels infants, i usant elements quotidians.
Els
interrogants que se’m plantegen sobre aquesta pràctica són: a més de tenir un pla per anar canviant
els elements presentats a cada sessió, hi ha orientacions sobre la distribució
del material d’una manera o una altra?
La
satisfacció de l’activitat, fonamentalment es dóna per part dels infants. El
joc heurístic dut a terme a una aula de 2n curs d’Educació infantil, considero
que dóna valor al centre, perquè es planteja una activitat adequada a l’edat
dels infants (ja que no es recomana fer joc heurístic passats els 18 ó 20 mesos
dels infants). A més, dóna valor al centre perquè es proposa una activitat de
descoberta de l’entorn que no brinden les joguines convencionals.
Potser
l’únic que hi trobaria a faltar és la distribució estratègica dels materials,
de manera que donés lloc a nous descobriments. També trobo que hi podria haver
una major continuïtat, de manera que el joc heurístic succeís setmanalment, però
això ja són qüestions que ha de decidir la coordinació de l’etapa juntament amb
les tutores.
COMPETÈNCIES TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D'AQUEST EXERCICI:
4.1. Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula.
He treballat aquesta competència quan he parlat dels fonaments teòrics que crec que hi ha rere l'activitat del joc heurístic, una de les preguntes que ens havia proposat la nostra professora com a guió per parlar d'aquesta bona pràctica.
4.2. Identifica bones pràctiques, les compara.
L'exercici es tractava d'això, d'identificar una bona pràctica que es dugués a terme al contect en què estem, i explicar-la.
Potser a una altra persona el joc heurístic li semblarà quelcom obvi, i no li vindrà de nou aquesta activitat. Però a mi personalment em fascina, perquè mai n'havia vist cap sessió en directe. I veure totes les coses que els infants poden fer amb materials quotidians, em sembla meravellós.
4.3. Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació.
Quan he pensat quins objectius sembla tenir la tutora respecte d'aquesta activitat, he treballat aquesta competència d'elaboració d'hipòtesis.
Imatges: captures pròpies d'una sessió de joc heurístic que vaig preparar
COMPETÈNCIES TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D'AQUEST EXERCICI:
4.1. Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula.
He treballat aquesta competència quan he parlat dels fonaments teòrics que crec que hi ha rere l'activitat del joc heurístic, una de les preguntes que ens havia proposat la nostra professora com a guió per parlar d'aquesta bona pràctica.
4.2. Identifica bones pràctiques, les compara.
L'exercici es tractava d'això, d'identificar una bona pràctica que es dugués a terme al contect en què estem, i explicar-la.
Potser a una altra persona el joc heurístic li semblarà quelcom obvi, i no li vindrà de nou aquesta activitat. Però a mi personalment em fascina, perquè mai n'havia vist cap sessió en directe. I veure totes les coses que els infants poden fer amb materials quotidians, em sembla meravellós.
4.3. Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació.
Quan he pensat quins objectius sembla tenir la tutora respecte d'aquesta activitat, he treballat aquesta competència d'elaboració d'hipòtesis.
Imatges: captures pròpies d'una sessió de joc heurístic que vaig preparar
En general el joc heurístic em sembla una molt bona pràctica amb uns objectius molt interessants. Les descobertes que duen els infants amb aquest material i escenaris són realment molt significatius i el que és millor es que ells en gaudeixen molt.
ResponEliminaPer l'edat dels infants amb els quals estic en les pràctiques no puc veure aquesta pràctica però et dono les gràcies per haver-la descrit.
Bona reflexió Natàlia! Gràcies.