El passat diumenge, el dia abans de la tornada a la rutina després de les vacances de Pasqua, vaig començar a pensar en el vídeo que havíem de veure amb na Rosa, i que finalment vam veure a classe amb na Carme. Aquest vídeo parlava sobre la zona de confort.
Aquí en teniu la meva reflexió:
És
tard (les 23:57 quan començo a escriure), és diumenge, tot i que d’aquí a tres
minuts ja serà dilluns, i vaig apurada de feina.
Són
les condicions idònies per a què el meu cervell es posi en funcionament i em
permeti reflexionar. Inevitablement, quan tinc com a “deures de classe” la
tasca de reflexionar, em costa desastres, però quan ningú em demana que ho
faci, tot surt rodat, ja ho veieu.
M’acaba
de venir la inspiració, i vull reflexionar sobre la “zona de confort”, un
concepte que sorgí a un vídeo que vam veure amb l’assignatura. Aquesta zona de
confort és el punt en el qual ens trobem bé; és el moment quan després de cert
desequilibri ens hem reequilibrat, i ens trobem novament satisfets. Meravellós,
no? Doncs no, ja us ho dic jo.
El
perill d’aquesta zona, d’aquest acomodament, és que ens impedeix avançar i
innovar.
Us
posaré un exemple personal de zona de confort: fa gairebé dos mesos que vaig
iniciar les meves pràctiques, em trobo fantàsticament bé a l’escola, em duc
molt bé amb la tutora del grup al qual faig pràctiques, amb la resta de
personal docent i no docent, i el que és més “amazing”: ja fa setmanes que he
descobert que m’estimo els infants de l’aula.
Precisament
aquesta plenitud i benestar són la meva zona de confort actual. Si ara succeís
algun canvi, com per exemple que em canviessin de grup d’infants, això faria
trontollar la meva zona de confort, i tornaria amb les pors inicials com “Em
duré bé amb la mestra? I amb els infants?”. Estava imaginant aquesta situació,
i el meu primer impuls ha estat pensar “No, que no em canviïn, que ara estic
bé!”.
Vet
aquí una mancança en les meves competències personals: la peresa davant el
canvi, la immutabilitat. Generalment, faig aquestes accions o pensaments de
tipus “Si ara ho tinc bé, per què canviar?”.
Ves
a saber quantes coses m’estic perdent per aquesta mandra de canviar!
Modificar
la meva manera de ser no serà fàcil, però crec que tampoc és impossible. Em
costarà més això que no pas intentar millorar les meves competències dins el
context de pràctiques, però penso que és necessària aquesta tasca per part meva.
I ho considero menester perquè si ja en la meva vida personal sóc reticent als
canvis (per pura comoditat), com seré com a docent?
Sempre
dic que un mestre no es pot quedar estancat, que s’ha d’obrir al món
constantment canviant, que ha de millorar... Però, i jo? Ho sabré fer? “Del
dicho al hecho hay un buen trecho”,
diuen. I jo m’he proposat intentar fer front a aquestes indecisions, als obstacles
o excuses mentals que jo mateixa em poso per no canviar.
Em
proposo ser conscient dels moments en els quals em trobi en la meva zona de
confort, i em proposo també conèixer nous horitzons, noves metes en el món de
l’educació més enllà del que m’han ensenyat a la universitat.
I
just quan he acabat d’escriure aquest paràgraf, penso “Però quan treballi amb
infants durant 5 hores, i després durant el capvespre hagi de preparar la
classe o els materials del dia següent, com m’ho faré? I si a més tinc una
família a la qual atendre?”.
Ho
veieu? Una altra vegada la zona de confort, aquesta vegada zona de confort
fantasma, perquè especulo sobre un futur que no sé cert si succeirà, i ja
maquino excuses.
Bon
ball tenim! Crec que em queda molta feina per fer amb mi mateixa... Però espero
aconseguir-ho, i recordar-me a mi mateixa que un mes d’abril em vaig proposar
obrir-me al canvi, i que val la pena canviar.
(Aquest és el vídeo que les nostres professores ens van posar. Val la pena veure'l; fa obrir els ulls, i ho explica tot d'una manera clara i entretinguda)
COMPETÈNCIES TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ
D’AQUEST EXERCICI:
2.1. Identifica punts forts i punts febles
quant a les seves capacitats i competències professionals
Novament, m’he conegut una mica més com a
persona, i he descobert que tots tenim una zona de confort, i que en el meu
cas, com a punt feble, tinc que m’hi trobo massa bé en aquesta zona, i que ho
he de millorar.
2.4. Es fa preguntes relacionades amb el propi
procés d’aprenentatge (formació rebuda, formació futura...)
El motiu de la meva reflexió va ser pensar
sobre un vídeo vist a l’aula, que em va fer pensar en el meu procés
d’aprenentatge, en pensar que ara que estic totalment assentada al grup, he
trobat la zona de confort, i en què m’he “d’espabilar”, per a no caure en la
monotonia, sinó ser una mestra que realitza formació contínua.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada