Primerament,
crec que cal definir què és un DAFO. Es tracta d’un instrument de reflexió
sobre les Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats
de determinat context.
Al
primer seminari de l’assignatura “Reflexió i Innovació Educativa”, vam fer un
DAFO del nostre centre de pràctiques, i ara és l’hora de pensar com treballaré i
milloraré les meves competències en el context de pràctiques en què estic.
Partint
de què tot és millorable si hom reflexiona sobre les seves actuacions, me n’he
adonat revisant el llistat de competències i el meu anàlisi sobre aquestes, que
puc millorar totes les meves competències.
Me
n’he adonat revisant totes les competències de l’assignatura, que el que he de
fer per poder treballar i millorar-les és centrar-me d’una vegada. Ja estic a
la quarta setmana de pràctiques, i és hora d’assentar-me, de saber que a les
17:30 és segur que estaré cansada, però que és necessari assumir que tenim
aquest horari, aturar de queixar-me sobre això, i enfrontar-me al que de moment
em sembla el problema.
I
com fer-li front? Doncs planificant-me les hores següents a la meva arribada a
casa de manera que siguin aprofitades al màxim possible.
Només
així em podré dedicar a dur a terme una tasca, primerament d’observació, i
després de reflexió sobre les observacions realitzades, enfocant aquesta segona
part en intentar descobrir els perquès de cada fet, i el com ho puc millorar.
Així,
en competències com la 2, la 3 i la 4, crec que el que puc fer és aguditzar les
meves capacitats d’observació.
[A
saber: 2) Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge. 3) Analitza i
reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil. 4) Analitza
i reflexiona sobre els processos d’ensenyament – aprenentatge].
Aquestes
capacitats d’observació, les puc aguditzar primerament centrant-me en “Què vull
observar avui”, i després intentant reflexionar sobre les observacions que he
recollit: per què ha succeït una cosa o una altra, per què ha actuat la mestra
de determinada manera...
I
evidentment seria molt bona una contrastació de les meves hipòtesis, amb les
hipòtesis de la tutora del grup amb què estic, ja que ella coneix els alumnes
des de fa més temps, i em pot aportar un altre punt de vista.
Dit
tot això, considero que la primera competència [1) És autònom en l’aprenentatge],
la puc anar treballant en el moment en què cerqui idees pel meu compte per dur
a terme una intervenció a l’aula, com ara preparar un racó nou, o cercar
activitats per a treballar l’experimentació i la sensorialitat.
Sobre
la competència número 5 [5) Reflexiona sobre el procés de millora], la puc
treballar gràcies a la reflexió que va sorgint cada vegada que em reuneixo amb
les meves companyes i amb el coordinador del centre per parlar sobre el tema.
Entre tots anem comentant i reflexionant quines coses són més viables fer,
quines propostes hi ha... Fins i tot tenim programada una reunió d’etapa d’Educació
Infantil a la qual exposarem la nostra proposta a les mestres de primer i segon
cicle d’E.I.
Després,
en elements que no surten al DAFO que com a grup vam realitzar, però que crec
que mereixen ser recollits, crec que puc millorar molt gràcies als mestres amb
què compta l’escola: si bé és cert que alguns tenen una formació que s’hauria d’actualitzar,
ja tenen una part del camí fet, que és l’experiència. Els docents ens poden
ajudar a l’hora de fer un contrast d’opinions, exposant-nos també vivències
internes.
El
que també puc millorar, o millor descobrir, és tota la documentació del centre,
les diferents comissions amb què aquest compta, com es duen a terme les
reunions, etc. I és que des del primer moment, els mestres s’han posat a la
nostra disposició, molt animats en ensenyar-nos i explicar-nos com i perquè es
fan les coses d’una determinada manera o d’una altra.
COMPETÈNCIES TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D’AQUEST
EXERCICI:
2.3.
Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa.
He
aplicat aquest ítem a l’activitat en el moment en què, després d’haver
reflexionat sobre les meves competències i el context en què estic, he vist en
quines coses podia millorar; què m’oferia el meu context per a poder fer les
coses d’una manera més òptima, i quins eren els meus objectius a partir d’aquest
moment.
2.7.
Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva
actuació professional.
Aquest
punt està íntimament lligat amb l’anterior, i de fet és la primera passa que he
fet abans de descriure el que volia aprendre. És a dir, que primerament he reflexionat
sobre quines coses feia bé, i quines no tant, per després descriure què volia
aprendre.
I
he descobert que em manca marcar-me a mi mateixa uns temps per a observar, i
uns temps fixes a casa per a treballar sobre les observacions dutes a terme.
3.1.
Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre.
En
el moment en què les meves companyes de centre i jo vam realitzar el DAFO, ja
vam estar fent-nos preguntes sobre el centre, sobre les seves fortaleses,
debilitats, etc. Llavors, considero que aquesta competència 3.1. era la base
per a fer aquest exercici que ara ens ocupa.
Imatge: esquema del que és un DAFO. Extreta de: http://psicologiaorganizacionesuned.blogspot.com.es/2011/10/introduccion-al-analisis-dafo.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada