dijous, 14 de març del 2013

Com treballar les meves competències en el context analitzat amb el DAFO?


Primerament, crec que cal definir què és un DAFO. Es tracta d’un instrument de reflexió sobre les Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats de determinat context.

Al primer seminari de l’assignatura “Reflexió i Innovació Educativa”, vam fer un DAFO del nostre centre de pràctiques, i ara és l’hora de pensar com treballaré i milloraré les meves competències en el context de pràctiques en què estic.

Partint de què tot és millorable si hom reflexiona sobre les seves actuacions, me n’he adonat revisant el llistat de competències i el meu anàlisi sobre aquestes, que puc millorar totes les meves competències.

Me n’he adonat revisant totes les competències de l’assignatura, que el que he de fer per poder treballar i millorar-les és centrar-me d’una vegada. Ja estic a la quarta setmana de pràctiques, i és hora d’assentar-me, de saber que a les 17:30 és segur que estaré cansada, però que és necessari assumir que tenim aquest horari, aturar de queixar-me sobre això, i enfrontar-me al que de moment em sembla el problema.
I com fer-li front? Doncs planificant-me les hores següents a la meva arribada a casa de manera que siguin aprofitades al màxim possible.
Només així em podré dedicar a dur a terme una tasca, primerament d’observació, i després de reflexió sobre les observacions realitzades, enfocant aquesta segona part en intentar descobrir els perquès de cada fet, i el com ho puc millorar.

Així, en competències com la 2, la 3 i la 4, crec que el que puc fer és aguditzar les meves capacitats d’observació.
[A saber: 2) Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge. 3) Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil. 4) Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament – aprenentatge].

Aquestes capacitats d’observació, les puc aguditzar primerament centrant-me en “Què vull observar avui”, i després intentant reflexionar sobre les observacions que he recollit: per què ha succeït una cosa o una altra, per què ha actuat la mestra de determinada manera...
I evidentment seria molt bona una contrastació de les meves hipòtesis, amb les hipòtesis de la tutora del grup amb què estic, ja que ella coneix els alumnes des de fa més temps, i em pot aportar un altre punt de vista.

Dit tot això, considero que la primera competència [1) És autònom en l’aprenentatge], la puc anar treballant en el moment en què cerqui idees pel meu compte per dur a terme una intervenció a l’aula, com ara preparar un racó nou, o cercar activitats per a treballar l’experimentació i la sensorialitat.

Sobre la competència número 5 [5) Reflexiona sobre el procés de millora], la puc treballar gràcies a la reflexió que va sorgint cada vegada que em reuneixo amb les meves companyes i amb el coordinador del centre per parlar sobre el tema. Entre tots anem comentant i reflexionant quines coses són més viables fer, quines propostes hi ha... Fins i tot tenim programada una reunió d’etapa d’Educació Infantil a la qual exposarem la nostra proposta a les mestres de primer i segon cicle d’E.I.

Després, en elements que no surten al DAFO que com a grup vam realitzar, però que crec que mereixen ser recollits, crec que puc millorar molt gràcies als mestres amb què compta l’escola: si bé és cert que alguns tenen una formació que s’hauria d’actualitzar, ja tenen una part del camí fet, que és l’experiència. Els docents ens poden ajudar a l’hora de fer un contrast d’opinions, exposant-nos també vivències internes.

El que també puc millorar, o millor descobrir, és tota la documentació del centre, les diferents comissions amb què aquest compta, com es duen a terme les reunions, etc. I és que des del primer moment, els mestres s’han posat a la nostra disposició, molt animats en ensenyar-nos i explicar-nos com i perquè es fan les coses d’una determinada manera o d’una altra.

COMPETÈNCIES TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D’AQUEST EXERCICI:
2.3. Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa.
He aplicat aquest ítem a l’activitat en el moment en què, després d’haver reflexionat sobre les meves competències i el context en què estic, he vist en quines coses podia millorar; què m’oferia el meu context per a poder fer les coses d’una manera més òptima, i quins eren els meus objectius a partir d’aquest moment.

2.7. Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació professional.
Aquest punt està íntimament lligat amb l’anterior, i de fet és la primera passa que he fet abans de descriure el que volia aprendre. És a dir, que primerament he reflexionat sobre quines coses feia bé, i quines no tant, per després descriure què volia aprendre.
I he descobert que em manca marcar-me a mi mateixa uns temps per a observar, i uns temps fixes a casa per a treballar sobre les observacions dutes a terme.

3.1. Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre.
En el moment en què les meves companyes de centre i jo vam realitzar el DAFO, ja vam estar fent-nos preguntes sobre el centre, sobre les seves fortaleses, debilitats, etc. Llavors, considero que aquesta competència 3.1. era la base per a fer aquest exercici que ara ens ocupa.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada