Fa una setmana, vaig
demanar a la meva professora de Reflexió i Innovació Educativa si, a més de les
competències de Perrenoud, havia d'afegir l'anàlisi sobre les competències de
l'assignatura.
Em va dir que sí, i aquí presento el meu anàlisi:
1.
És autònom en l’aprenentatge
Aquesta competència, considero que la tinc en part
assolida, degut a què a la universitat hem treballat bastant d’aquesta manera,
sobretot nosaltres que tenim els professors a la illa del costat.
És a dir, que estic acostumada a què em diguin “Fes
una unitat didàctica sobre aquest tema”, i a partir d’aquí cercar-me la vida,
xerrant en pla. I trec la informació de blocs, pàgines web, o Pinterest.
La part que he de millorar és la de reflexió sobre
elements que porten a una bona actuació professional, i la d’arribar a
conclusions a partir de la contrastació d’informació.
I això em costa perquè estic acostumada a obeir. Per
exemple, generalment m’he trobat amb què si un professor em diu que les vaques
són verdes, per mi són verdes i punt. És com si el professor fos l’autoritat
absoluta, com si fos el cap del lloc. Així doncs, els mestres de la universitat
ens han plantejat certs models educatius com a vàlids, però ho són realment? No
ho sé, perquè no tinc experiència, i no he vist cap altre model.
Pel que fa a la contrastació d’informació, em trobo
amb el mateix: potser em trobo amb 4 versions diferents sobre un mateix tema,
però en lloc de triar la que a mi em sembla més vàlida, ho pregunto al
professor, que ell/a em digui quina és la correcta. Suposo que tot això és
fruit d’estar sempre lluitant per una nota numèrica a final de curs.
2.
Reflexiona sobre el seu propi
procés d’aprenentatge
Opino que al llarg de la meva vida estaré formant
aquesta competència, degut a què durant tota la nostra vida les coses van
evolucionant, i sempre hem d’anar aprenent per adaptar-nos als canvis socials.
Realment, estic en un punt vital en què em sembla
que no sé res (com si fos Sòcrates). És a dir, que acabo de sortir a l’exterior
de la bombolla de teories utòpiques que ens brinda la universitat, i ara faig
pràctiques. Llavors, veig coses que no havia vist mai, i em dóna la sensació
que no em sabria desenvolupar en un futur.
No sé ni si el que m’han ensenyat és el que crec; si
està bé, si no ho està... Considero que em falten anys de rodatge i de reflexió
per arribar a veure realment en què sóc competent professionalment.
Crec que tinc ara molt de bullit al cap: fer l’anàlisi
del centre de pràctiques, l’anàlisi d’aula, fer propostes a la meva tutora, el
projecte de millora, aquesta assignatura... Em fa l’efecte que no m’he adaptat
del tot a aquest quadrimestre, que no m’hi he assentat del tot, cosa que m’impedeix
aturar-me a reflexionar sobre el meu propi procés d’ensenyament i aprenentatge.
Comprenc que totes les tasques que se’ns manen a fer
són necessàries per igual, però tot el que cal fer em pressiona, i fa que no m’aturi
a pensar realment sobre aquest procés pel que estic passant.
3.
Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels
centres d’Educació Infantil
Crec que aquesta competència la vaig treballant de
mica en mica, i es plasma en forma de diari reflexiu per al meu tutor de
pràctiques.
Reflexiono sobre els mestres, l’aula, els infants,
la intervenció docent, la relació amb els altres mestres, etc.
Sobre el que recullen els documents del centre amb
les pràctiques, encara estic en procés d’assolir-ho, perquè juntament amb les
meves companyes de centre estem “paint” tota la informació.
4.
Analitza i reflexiona sobre els
processos d’ensenyament-aprenentatge
Penso que aquesta competència, la part de marcs
teòrics, sí que la tinc assolida, ja que just veig alguna cosa, penso “Això és
l’aprenentatge autònom!!”, o “Això és el que deia l’Institut Lóczy!”, i m’agrada
trobar coses de la teoria que he vist a la pràctica, la veritat.
Quant a les bones pràctiques, considero una bona
pràctica en el moment en què veig que la mestra dóna amor als infants, té una
bona relació amb les famílies, i duu a terme correctament les rutines.
No sé si vaig errada o no en considerar aquests
ítems com a bones pràctiques, però prenent-los com a referent, he vist bones
pràctiques fins ara.
Per últim, i fent referència a les hipòtesis de per
què passa un fet concret, en principi faig aquestes hipòtesis “mentals”, però a
mida que he anat tenint confiança amb la tutora del grup amb què estic, li he
demanat tot a ella directament.
5.
Reflexiona sobre el procés de millora
Sent sincera, aquesta competència encara no la tinc
assolida; és la que tinc més “amb pinces”, perquè estem encara a les primeres
fases del projecte de millora de centre.
Però considero que la part de recerca d’informació
serà fàcilment assolible, i quant als obstacles i resistències, gràcies a les
meves companyes, ens n’anem adonant. I vaig veient que coses que a mi em
semblen obstacles, realment no ho són des del punt de vista d’alguna companya,
i quan m’ho expliquen, veig que realment no era una resistència, per exemple.
COMPETÈNCIES TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D’AQUEST
EXERCICI:
1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten
a una bona actuació professional.
He treballat aquesta competència en tot l’exercici
en sí, degut a què algunes de les preguntes feien referència a aquest punt de
la bona actuació professional.
2.1. Identifica punts forts i punts febles quant a
les seves capacitats i competències professionals.
Novament, durant tot l’exercici he treballant
aquesta competència, perquè es tractava de valorar quines competències tenia
assolides, i quines em faltava assolir.
2.7. Reflexiona sobre els seus errors i cerca
maneres de millorar en la seva actuació professional.
En reflexionar sobre quines competències no tenia
assolides, he vist quins eren els meus errors que havia de millorar.
Nata·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada