dimecres, 13 de març del 2013

Anàlisi sobre les competències de l'assignatura


Fa una setmana, vaig demanar a la meva professora de Reflexió i Innovació Educativa si, a més de les competències de Perrenoud, havia d'afegir l'anàlisi sobre les competències de l'assignatura. 
Em va dir que sí, i aquí presento el meu anàlisi:

1.         És autònom en l’aprenentatge
Aquesta competència, considero que la tinc en part assolida, degut a què a la universitat hem treballat bastant d’aquesta manera, sobretot nosaltres que tenim els professors a la illa del costat.
És a dir, que estic acostumada a què em diguin “Fes una unitat didàctica sobre aquest tema”, i a partir d’aquí cercar-me la vida, xerrant en pla. I trec la informació de blocs, pàgines web, o Pinterest.

La part que he de millorar és la de reflexió sobre elements que porten a una bona actuació professional, i la d’arribar a conclusions a partir de la contrastació d’informació.
I això em costa perquè estic acostumada a obeir. Per exemple, generalment m’he trobat amb què si un professor em diu que les vaques són verdes, per mi són verdes i punt. És com si el professor fos l’autoritat absoluta, com si fos el cap del lloc. Així doncs, els mestres de la universitat ens han plantejat certs models educatius com a vàlids, però ho són realment? No ho sé, perquè no tinc experiència, i no he vist cap altre model.
Pel que fa a la contrastació d’informació, em trobo amb el mateix: potser em trobo amb 4 versions diferents sobre un mateix tema, però en lloc de triar la que a mi em sembla més vàlida, ho pregunto al professor, que ell/a em digui quina és la correcta. Suposo que tot això és fruit d’estar sempre lluitant per una nota numèrica a final de curs.

2.       Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge
Opino que al llarg de la meva vida estaré formant aquesta competència, degut a què durant tota la nostra vida les coses van evolucionant, i sempre hem d’anar aprenent per adaptar-nos als canvis socials.

Realment, estic en un punt vital en què em sembla que no sé res (com si fos Sòcrates). És a dir, que acabo de sortir a l’exterior de la bombolla de teories utòpiques que ens brinda la universitat, i ara faig pràctiques. Llavors, veig coses que no havia vist mai, i em dóna la sensació que no em sabria desenvolupar en un futur.

No sé ni si el que m’han ensenyat és el que crec; si està bé, si no ho està... Considero que em falten anys de rodatge i de reflexió per arribar a veure realment en què sóc competent professionalment.

Crec que tinc ara molt de bullit al cap: fer l’anàlisi del centre de pràctiques, l’anàlisi d’aula, fer propostes a la meva tutora, el projecte de millora, aquesta assignatura... Em fa l’efecte que no m’he adaptat del tot a aquest quadrimestre, que no m’hi he assentat del tot, cosa que m’impedeix aturar-me a reflexionar sobre el meu propi procés d’ensenyament i aprenentatge.
Comprenc que totes les tasques que se’ns manen a fer són necessàries per igual, però tot el que cal fer em pressiona, i fa que no m’aturi a pensar realment sobre aquest procés pel que estic passant.

3.       Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil
Crec que aquesta competència la vaig treballant de mica en mica, i es plasma en forma de diari reflexiu per al meu tutor de pràctiques.
Reflexiono sobre els mestres, l’aula, els infants, la intervenció docent, la relació amb els altres mestres, etc.

Sobre el que recullen els documents del centre amb les pràctiques, encara estic en procés d’assolir-ho, perquè juntament amb les meves companyes de centre estem “paint” tota la informació.

4.       Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge
Penso que aquesta competència, la part de marcs teòrics, sí que la tinc assolida, ja que just veig alguna cosa, penso “Això és l’aprenentatge autònom!!”, o “Això és el que deia l’Institut Lóczy!”, i m’agrada trobar coses de la teoria que he vist a la pràctica, la veritat.

Quant a les bones pràctiques, considero una bona pràctica en el moment en què veig que la mestra dóna amor als infants, té una bona relació amb les famílies, i duu a terme correctament les rutines.
No sé si vaig errada o no en considerar aquests ítems com a bones pràctiques, però prenent-los com a referent, he vist bones pràctiques fins ara.

Per últim, i fent referència a les hipòtesis de per què passa un fet concret, en principi faig aquestes hipòtesis “mentals”, però a mida que he anat tenint confiança amb la tutora del grup amb què estic, li he demanat tot a ella directament.

5.       Reflexiona sobre el procés de millora
Sent sincera, aquesta competència encara no la tinc assolida; és la que tinc més “amb pinces”, perquè estem encara a les primeres fases del projecte de millora de centre.

Però considero que la part de recerca d’informació serà fàcilment assolible, i quant als obstacles i resistències, gràcies a les meves companyes, ens n’anem adonant. I vaig veient que coses que a mi em semblen obstacles, realment no ho són des del punt de vista d’alguna companya, i quan m’ho expliquen, veig que realment no era una resistència, per exemple.

COMPETÈNCIES TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D’AQUEST EXERCICI:
1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional.
He treballat aquesta competència en tot l’exercici en sí, degut a què algunes de les preguntes feien referència a aquest punt de la bona actuació professional.

2.1. Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals.
Novament, durant tot l’exercici he treballant aquesta competència, perquè es tractava de valorar quines competències tenia assolides, i quines em faltava assolir.

2.7. Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació professional.
En reflexionar sobre quines competències no tenia assolides, he vist quins eren els meus errors que havia de millorar. 


Nata· 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada