M’ha resultat una tasca molt
complicada el fet de trobar Plans de Millora a la xarxa, cosa que em sorprèn. Havent
cercat els plans de millora emprant diferents paraules al cercador, buscant a
les escoles de Navarra, capitanejades per Alfredo Hoyuelos (seguidor de
Malaguzzi), a les de Catalunya, que solen tenir fama d’innovadores, etc.
Sí que he trobat plans de millora
destinats a l’etapa 3 – 6 i a la d’Educació Primària, però el que menys abunden
són els plans de millora per al primer cicle d’Educació infantil.
Vist
el poc èxit de la meva recerca, les preguntes que m’assalten són:
·
No
trobo plans de millora perquè no es fan millores als centres?
Sembla gairebé impossible que no es
facin millores als centres, com a mínim algú hi deu haver que hagi fet millores
a alguna escoleta.
Llavors...
·
No
els trobo perquè les millores que es fan no es documenten?
Com veiérem a l’assignatura
Observació i Documentació, una escola que no documenta, és una escola que no
existeix; que no té identitat. Per què, si es fan millores, no es fan
públiques? És que no es vol compartir amb la resta de comunitat educativa el
que s’ha fet? Ja que nosaltres com a mestres inculquem als infants que han de
compartir, els hauríem de donar exemple compartint els processos de la nostra
escola per a què tothom se’n pogués enriquir.
O
bé és que:
·
No
els trobo perquè encara hi ha la concepció que el primer cicle és “guarderia”?
Crec
que això és una de les possibilitats. L’etapa 0 – 3 no té consideració de ser
educativa. Penso que la població en general creu que aquesta etapa és d’un lloc
a on entretenen els infants (tan de bo estigui equivocada en aquesta
afirmació!).
És com si es cregués que com que al
primer cicle no els ensenyen a llegir i escriure, i a sumar i restar, no és
educativa ni necessària per al correcte desenvolupament de l’infant. Amb la de
coses que aprenen, i els processos que fan! Però tornem al punt anterior: si no
es documenten tots aquests beneficis de l’escoleta, no se sabran.
“Introduir el massatge a les
escoletes per millorar l'atenció als més menuts”
He trobat una tesi realitzada l’any 2010 sobre el massatge infantil, parlant dels seus beneficis i defensant-lo com a una pràctica que s’hauria de dur a les escoles 0 – 3, degut al seu caràcter no de “guarderia”, sinó d’escola, i com a tal, d’educativa.
A
més, l’autora fa una proposta didàctica de massatge infantil per a les
professionals d’aquesta etapa, cosa que considero no com a pla de millora
(perquè no té una seqüenciació, avaluació, ni sembla que hagi de durar en el
temps), però que es podria convertir en un pla de millora en el moment en què
una educadora apliqués aquesta proposta a una aula per aconseguir donar
resposta a una necessitat sentida.
“El traspàs de l’etapa 0 – 3 a 3 – 6 anys”
Vet aquí l’únic projecte de millora
en xarxa que he trobat. Que resulta ser el mateix que moltes de les meves
companyes de curs.
Es tracta d’un projecte que pretén
que hi hagi una coherència entre primer i segon cicle, que normalment se solen
dur a terme a centres diferents. És un pla que pretén millorar allò del que
tant ens queixem: la manca de continuïtat entre els dos cicles d’una mateixa
etapa educativa, l’Educació Infantil.
El
pla de millora consta de tres propostes:
1.
Coherència educativa entre el primer cicle i el segon cicle.
2.
Visita a una escola infantil.
3. Facilitar el procés d’acomiadament
de l’escoleta.
El que em manca d’aquest projecte és
l’avaluació. Com s’avaluarà cada proposta? Es faran observacions de cada
infant, o del grup sencer? Ho veig clau en un projecte que serveixi per
millorar, ja que a partir de l’avaluació, es trobaran elements a millorar, eix
que considero bàsic de tota acció educativa.
COMPETÈNCIES
TREBALLADES EN LA REALITZACIÓ D’AQUEST EXERCICI:
1.1.
Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l’hora de resoldre les
activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a l’assignatura.
Aquesta
competència és bàsica en la realització de la pràctica que ens ocupa. Es
tractava d’una recerca de plans de millora a la xarxa, i per tant he hagut de
cercar dades existents a Internet.
1.3.
Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d’ampliar la pròpia
formació.
Molt
lligada a la competència anterior, aquesta ha estat bàsica per fer l’exercici,
ja que he cercat per blocs de diferents escoletes i d’autonomies per donar
resposta al que se’m demanava.
Tota
aquesta recerca, no m’ha servit en excés per ampliar la pròpia formació, perquè
he trobat pocs plans de millora, però sí que me n’he adonat que és sospitosa
aquesta manca d’informació trobada a la xarxa.
5.1.
Reflexiona sobre els trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de
millora.
En
veure que no trobava plans de millora, he analitzat diferents documents
trobats, hi he hagut de discernir entre quins eren projectes de millora, i
quins eren bones pràctiques, reflexionant i argumentant per què considerava que
un document era millora o bona pràctica.